Nieuws

15/04/2024

Leerlingen ontwerpen ideeën voor de nieuwbouw

Leerlingen ontwerpen ideeën voor de nieuwbouw

Hoe ziet een fijne aula eruit? En wat is een aantrekkelijke plek om boeken van de bibliotheek te stallen? VMBO-leerlingen van het keuzevak 3DVormgeving denken erover mee voor de nieuwbouw. Een brainstorm over buiten naar binnen halen, een analyse van de bouwtekeningen en een moodboard vormden de start.

Binnenplaats
De aula wordt een soort overdekte binnenplaats, met veel groen als het aan de leerlingen ligt. En er komt een biebboom in, met boeken. “Pak je ontwerp van vorige week er maar bij”, zegt leerkracht Marieke Oomes, “en kijk nog eens goed wat je eventueel kunt veranderen of toevoegen. Bedenk voor de boom dat kleuters een andere ooghoogte hebben dan leerlingen van de bovenbouw. Wat kun je doen met de structuur, de kleuren, je ontwerp? En de aula is voor veel activiteiten bedoeld: vergaderen, ontspannen, ouderavond, voorstellingen. Wat heb je daarvoor nodig? En hoe zorg je dat het gezellig en warm wordt?”

Schaalmodel gemaakt
Het ontwerpprogramma kent na een paar lessen geen geheimen meer voor de leerlingen. Modellen, stoelen en tafels vliegen over het scherm, ze worden 3D van alle kanten bekeken, veranderen van maat en wisselen pijlsnel van kleur.
Bjorn heeft een schaalmodel van de aula nagemaakt in zijn computer. Hij kent de bouwtekening uit zijn hoofd; waar de deuren zitten, de snoezelruimte, de speelplaats, pilaren. Bjorn: “Ik ben gewend naar plattegronden te kijken. Dat deed ik ook op mijn stage bij een domoticabedrijf, je moest precies uitzoeken hoe de bedrading loopt.” Hij heeft een gekleurde parketvloer ontworpen voor de grond en probeert uit welke stoelen passend zijn.

Boekenboom met echte boom
“Ik heb de opdracht biebboom heel letterlijk genomen” vertelt Job, “ik had er meteen een beeld bij.” Hij laat zijn ingenieuze boekenboom zien. Met een echte boom erin. “Ik wou een mooi effect creëren.” Er is een bank voor oudere kinderen om te lezen en chillen. Een opstapje aan de zijkant zorgt dat kleuters in de kast kunnen klimmen. De kast biedt ruimte om boeken te etaleren, “want kleuters willen graag de voorkant zien. “Oudere leerlingen willen dat juist niet”, vertelt Job, “zij willen de rug kunnen lezen”. Job presenteert zijn ontwerp overtuigend, licht het beeldend en met gebaren toe. Hij vindt het dan ook een superleuke opdracht. “Ik teken hele dagen en wil graag de opleiding ruimtelijke vormgeving doen.”

“Creatieve deel het leukst”
Sascha concentreert zich eveneens op de boekenkast. “Thuis hebben we heel veel boeken, dus ik weet wel een beetje hoe dat moet.” De getrapte vorm is klaar. Nu is het zoeken naar het juiste kleurenpalet. “Het moet in ieder geval groen zijn, want dan verbind je buiten met binnen. Ik probeer nu verschillende kleuren groen uit om te zien wat het beste is. Dat creatieve gedeelte is het allerleukste.” Bedreven sleept ze de ene na de andere kleur in het ontwerp. De buitenkant is uiteindelijk helder groen, de binnenkant wat lichter en de planken juist donker. Sacha kijkt kritisch naar het scherm. “Ik moet zeggen: het ziet er niet slecht uit.”

Benieuwd naar architect
Quinty werkt intussen aan een tafelvoetbaltafel. Die mag wel een plekje vinden in de aula. De stokken om de voetballers en de bal te bedienen zitten er al in. En het lijkt wel alsof er echt gras op de tafel ligt. Quinty heeft het helemaal uitgedacht. Naast de tafel staat een lekkere bank, “daar kun je zitten als je niet aan de beurt bent.”
Over een paar weken komt de architect kijken. Leerlingen presenteren hun ontwerp en de architect reageert daarop. Marieke: “We zijn heel benieuwd wat hij ervan vindt en of hij een idee meeneemt naar het nieuwe Kinder- en Jongerencentrum.”