VSO

Voortgezet Speciaal Onderwijs

VSO staat voor Voortgezet Speciaal Onderwijs. Deze leerstroom is bestemd voor leerlingen vanaf 12/13 jaar tot 20 jaar met het profiel dagbesteding of arbeid. Het leerstofaanbod kent een fasegewijze opbouw, waarbij binnen de lessentabel de theorielessen stapsgewijs plaats maken voor praktijkuren naar mate de leerling ouder wordt. We onderscheiden:

  • Fase 1: Oriëntatiefase
  • Fase 2: Beroepsgerichte fase/ Taakgerichte fase
  • Fase 3: Transitiefase

Er wordt met de leerlingen gewerkt aan cognitieve vaardigheden, zelfredzaamheid, sociaal- emotionele ontwikkeling, zelfinzicht en arbeidsvaardigheden.

Het einddoel is leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op een passende plaats en participatie in de maatschappij. De thema’s wonen, werken, vrije tijd en burgerschap staan hierbij centraal.

Onderbouw VSO

Onderwijs in de onderbouw van het VSO wordt geboden aan leerlingen tot ongeveer 15/16 jaar. Leerlingen volgen de gehele week zowel theorie als praktijklessen binnen de eigen school. Leerlingen krijgen les van de eigen mentorleerkracht en – afhankelijk van de mogelijkheden – van andere VSO-leerkrachten of vakleerkrachten (voor het verwerven van specifieke vakkennis en arbeidsvaardigheden binnen de sectoren zorg- en welzijn, groen of techniek).

Bovenbouw VSO

Onderwijs in de bovenbouw van het VSO wordt geboden aan leerlingen tot 20 jaar. Leerlingen krijgen ook hier les van de eigen mentorleerkracht en – afhankelijk van de mogelijkheden – van andere VSO-leerkrachten of vakleerkrachten (voor het verwerven van specifieke vakkennis en arbeidsvaardigheden binnen de sectoren zorg- en welzijn, groen of techniek). Naast theorie- , praktijklessen en interne (stage)praktijkopdrachten maakt externe stage onderdeel uit van het onderwijsprogramma.

Leerlingen worden gericht voorbereid op:

  • Uitstroomprofiel dagbesteding:

Dit uitstroomprofiel is bestemd voor leerlingen die op grond van hun sociaal- emotionele, functionele, en/ of cognitieve mogelijkheden niet in staat zijn uit te stromen naar (betaalde) arbeid en daardoor zijn aangewezen op een vorm van dagbesteding.

  • Uitstroomprofiel arbeid:

Dit uitstroomprofiel is bestemd voor leerlingen die op grond van hun sociaal- emotionele, functionele, en/ of cognitieve ontwikkeling mogelijkheden hebben voor uitstroom naar (betaalde) arbeid.

Stage

  • Uitstroomprofiel dagbesteding:
    Het onderwijsaanbod binnen dit uitstroomprofiel is erop gericht dat leerlingen vanaf 17,5 jaar stage kunnen gaan lopen. Dit is onderwijsfase 3: de transitiefase, waarin er samen met de leerling en ouder(s)/ verzorger(s) gezocht wordt naar een geschikte stageplaats. Het stageproces wordt begeleid door de arbeidstoeleider.
    Stagebeleid: wanneer er een externe stage vanaf 17,5 jaar plaatsvindt hanteert de school een verplichte stageovereenkomst en een stageboek.
  • Uitstroomprofiel arbeid:
    Het onderwijsaanbod binnen dit uitstroomprofiel is erop gericht dat leerlingen vanaf leerjaar 4 starten met een algemene oriëntering op stage.

    • Fase 2-leerjaar 4: Beroepsgerichte fase
      De leerling regelt samen met de eigen ouder(s)/ verzorger(s) twee korte zogenaamde snuffelstages.
    • Fase 3-vanaf leerjaar 5 Transitiefase
      Zodra de leerling  aan de criteria voldoet om extern binnen stages te kunnen functioneren wordt overgegaan tot externe stagedagen. Deze leerwerkervaring / stageplaats wordt in samenspraak met de mentorleerkracht en de arbeidstoeleider vastgelegd en begeleid. De ontwikkeling van de arbeidshouding en de sociale – en arbeidscompetenties van de leerling zijn daarbij leidend. De school hanteert hiervoor een competentie-ontwikkelingslijst.In de laatste fase gaan de leerlingen (indien mogelijk) 3 dagen per week naar een externe stageplaats en worden zij daarbij begeleid door hun mentorleerkracht en de arbeidstoeleider van school. De terugkomdagen staan in het teken van het bijhouden en/of vergroten van vaardigheden en zelfstandigheid. Daarnaast is er sprake van interne (groeps)stage begeleid door een (vak)leerkracht van deze leerstroom.

      Stagebeleid: Wanneer er een externe stage plaatsvindt hanteert de school een verplichte stageovereenkomst en een stageboek.

Projectweken
Ieder schooljaar worden er roosterdoorbrekend een aantal zogenaamde `Projectweken` georganiseerd. Deze lesweken maken vast onderdeel uit van het totale lesaanbod binnen het VSO. Deze werkervaringsweken zijn gericht op de ontwikkeling van algemene arbeidscompetenties en sociale vaardigheden. De projectweken zijn verplichte onderdelen van het lesprogramma voor alle leerlingen met het uitstroomprofiel arbeid.

Wie is wie

onze medewerkers

  • Jolanda Adriaansen

    Jolanda Adriaansen

    Leraar

    j.adriaansen@ocleijpark.nl

  • Karin van den Band

    Karin van den Band

    Onderwijsassistent

    k.vandenband@ocleijpark.nl

  • Loes Bastiaansen

    Loes Bastiaansen

    Onderwijsassistent

    l.bastiaansen@ocleijpark.nl

  • Geisje van den Berg

    Geisje van den Berg

    Leraar

    g.vandenberg@ocleijpark.nl

  • Karlijn Beunder

    Karlijn Beunder

    Leraar

    k.beunder@ocleijpark.nl

  • Janneke van Beurden

    Janneke van Beurden

    Onderwijsassistent

    j.vanbeurden@ocleijpark.nl

  • Gaby den Boer

    Gaby den Boer

    Onderwijsassistent

    g.denboer@ocleijpark.nl

  • Linda van Diemen - van Vugt

    Linda van Diemen - van Vugt

    Onderwijsassistent

    l.vandiemen@ocleijpark.nl

  • José Doedee

    José Doedee

    Leraar

    j.doedee@ocleijpark.nl

  • Marjolein Donders

    Marjolein Donders

    Leraar

    ma.donders@ocleijpark.nl

  • Linny van Eijndhoven

    Linny van Eijndhoven

    Leraar

    l.vaneijndhoven@ocleijpark.nl

  • Robin Engels

    Robin Engels

    Leraar

    r.engels@ocleijpark.nl

  • Peggy Franken

    Peggy Franken

    Vakleraar Bewegingsonderwijs

    p.franken@ocleijpark.nl

  • Chloë Gallé

    Chloë Gallé

    Onderwijsassistent

    c.galle@ocleijpark.nl

  • Wendy van Geenen

    Wendy van Geenen

    Leraar

    w.vangeenen@ocleijpark.nl

  • Debby Giesen

    Debby Giesen

    Leraar

    d.giesen@ocleijpark.nl

  • Leoni van Gils

    Leoni van Gils

    Leraar

    l.vangils@ocleijpark.nl

  • Marieke van Hoof

    Marieke van Hoof

    Leraar / Intern begeleider

    m.vanhoof@ocleijpark.nl

  • Macy van Iersel

    Macy van Iersel

    Leraar

    m.vaniersel@ocleijpark.nl

  • Willemijn de Jongh

    Willemijn de Jongh

    Leraar

    w.dejongh@ocleijpark.nl

  • Aron Keller

    Aron Keller

    Vakleraar Bewegingsonderwijs

    a.keller@ocleijpark.nl

  • Carlijn Kennis

    Carlijn Kennis

    Leraar

    c.kennis@ocleijpark.nl

  • Ans Kimenai

    Ans Kimenai

    Onderwijsassistent

    a.kimenai@ocleijpark.nl

  • Jiska Kosters

    Jiska Kosters

    Leraar

    j.kosters@ocleijpark.nl

  • Daniëlla van Kronenburg

    Daniëlla van Kronenburg

    Arbeidstoeleider

    d.vankronenburg@ocleijpark.nl

  • Jantine Krouwel-Knol

    Jantine Krouwel-Knol

    Onderwijsassistent

    j.krouwel@ocleijpark.nl

  • Samantha Kwinten

    Samantha Kwinten

    Zorgassistent

    s.kwinten@ocleijpark.nl

  • Susan Meeuwis

    Susan Meeuwis

    Vakleraar Zorg en Welzijn

    s.meeuwis@ocleijpark.nl

  • Kim van Nieuwstadt

    Kim van Nieuwstadt

    Onderwijsassistent

    k.vannieuwstadt@ocleijpark.nl

  • Amber van Nijnanten

    Amber van Nijnanten

    Vakleraar Bewegingsonderwijs

    a.vannijnanten@ocleijpark.nl

  • Léon van Nuenen

    Léon van Nuenen

    Leraar

    l.vannuenen@ocleijpark.nl

  • Corrie Oprins

    Corrie Oprins

    Vakleraar Levensbeschouwing

    c.oprins@ocleijpark.nl

  • Barbara Paijmans

    Barbara Paijmans

    Leraar

    b.paijmans@ocleijpark.nl

  • Petra Pheninckx

    Petra Pheninckx

    Schoolleider

    p.pheninckx@ocleijpark.nl

  • Sjors Picard

    Sjors Picard

    Leraar

    s.picard@ocleijpark.nl

  • Britt Pijnenburg

    Britt Pijnenburg

    Leraar

    b.pijnenburg@ocleijpark.nl

  • Nanne Plasmans

    Nanne Plasmans

    Onderwijsassistent

    n.plasmans@ocleijpark.nl

  • Elke van der Pluijm

    Elke van der Pluijm

    Arbeidstoeleider

    e.vanderpluijm@ocleijpark.nl

  • Lisanne van de Put

    Lisanne van de Put

    Onderwijsassistent

    l.vandeput@ocleijpark.nl

  • Renate Rietman

    Renate Rietman

    Vakleraar Bewegingsonderwijs

    r.rietman@ocleijpark.nl

  • Angelique de Rijk

    Angelique de Rijk

    Arbeidstoeleider

    a.derijk@ocleijpark.nl

  • Anne-Lotte Ruigrok

    Anne-Lotte Ruigrok

    Vakleraar Bewegingsonderwijs

    a.ruigrok@ocleijpark.nl

  • Ilona Schouten

    Ilona Schouten

    Zorgassistent

    i.vanhal@ocleijpark.nl

  • Els Schuh

    Els Schuh

    Zorgassistent

    e.schuh@ocleijpark.nl

  • Jorien Siero

    Jorien Siero

    Onderwijsassistent

    j.siero@ocleijpark.nl

  • Tanja Spapen

    Tanja Spapen

    Leraar

    t.spapen@ocleijpark.nl

  • Ingeborg Staes

    Ingeborg Staes

    Onderwijsassistent

    i.staes@ocleijpark.nl

  • Michelle Surendonk

    Michelle Surendonk

    Gedragswetenschapper

    m.surendonk@ocleijpark.nl

  • Joost Tunnissen

    Joost Tunnissen

    Vakleraar Groen

    j.tunnissen@ocleijpark.nl

  • Lies Vanmolkot

    Lies Vanmolkot

    Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

    l.vanmolkot@ocleijpark.nl

  • Sabine van der Velden

    Sabine van der Velden

    Onderwijsassistent

    s.vandervelden@ocleijpark.nl

  • Ellen Verheijden

    Ellen Verheijden

    Leraar / Intern begeleider

    e.verheijden@ocleijpark.nl

  • Linda Vissers

    Linda Vissers

    Leraar

    l.vissers@ocleijpark.nl

  • Isa van der Vlist

    Isa van der Vlist

    Onderwijsassistent

    i.vandervlist@ocleijpark.nl

  • Zoë Walker

    Zoë Walker

    Onderwijsassistent

    z.walker@ocleijpark.nl

  • Marjolein de Weerd

    Marjolein de Weerd

    Leraar / Intern begeleider

    m.deweerd@ocleijpark.nl

  • Ilona van der Werf

    Ilona van der Werf

    Leraar

    i.vanderwerf@ocleijpark.nl

  • Hester Wijsen

    Hester Wijsen

    Leraar

    h.wijsen@ocleijpark.nl

  • Miranda Wouters

    Miranda Wouters

    Leraar

    m.wouters@ocleijpark.nl